Mobile SEO

Organisch zoeken op tablets en smartphones is in opkomst. Namelijk 31% van alle bezoeken kwam uit mobiel verkeer (bron: rimmkaufman.com). Dit is dus 1/3 van alle bezoeken en is dus een hoog percentage. Toch zijn er organisaties die onvoldoende rekening houden met de opkomst van mobile search. Er zijn nog teveel websites die niet voor smartphones zijn ontwikkeld en dus niet vindbaar in de zoekmachine. Vandaag leg ik je de verschillende types uit van een mobiele website en wat algemene tips.

Gebruikerservaringen zijn natuurlijk erg belangrijk. De gebruiker staat centraal. De basis hiervan is natuurlijk een mobile-vriendelijke site. Het heeft overigens weinig zin om bezig te zijn met traffic naar je site te sturen als de gebruikerservaring op de site tegenvalt. Vaak kiest de organisatie een responsive website, een dynamische website of een mobiele website. Bij alle drie de websites is het belangrijk dat er een gebruikerservaring is, gericht op de intentie van de doelgroep en het soort device. Hier spelen ook de technische mogelijkheden mee in de keuze voor een mobiele aanpak.
Smartphones zijn nog niet echt geschikt om conversie doelen te behalen. 18% heeft wel eens een aankoop gedaan via een device. Het device wordt voornamelijk gebruikt om onderzoek te doen naar producten en diensten. Een smartphone is het meest gebruikte device in de eerste stap van het customer journey proces. Een goede website is hierbij dus van belang en tevens een veilige bestelprocedure.
Wanneer de organisatie ook fysieke vestigingen heeft is vaak het doel van een website om ondersteuning te bieden aan de verkopen in een winkel. Dit is heel wat anders dan verkopen via een device. In dit geval gaat het dus niet om een geoptimaliseerde bestelprocedure maar om ondersteuning van producten die verkrijgbaar zijn in de winkel. Denk hierbaan aan reviews, coupons die je bij de kassa op vertoning van mobiele website inlevert enzovoorts. De gebruikerservaring hangt dus sterk af van hoe je de producten / diensten aanbiedt op de website. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de keuze voor bijvoorbeeld een responsive design of een mobiele website.
Responsive, dynamische en mobiele sites

Responsive design
Deze past zich automatisch aan het schermformaat van het device aan. Deze techniek is door Google in het verleden veel aangeraden. Er zijn verschillende voordelen van deze vorm van website. Zo is iedere pagina uniek, zo loopt google niet tegen duplicate content aan die vaak daardoor wordt veroorzaakt. Alle linkwaardes worden behouden die vaak bij een desktop en mobiele versie worden gescheiden.
Er zitten ook nadelen vast aan responsive design namelijk De content van pagina’s moet wel e gelijkenis hebben: je biedt immers content aan op één url dus voor smartphone, tablet en desktop. Als je doelgroep hele andere zoektermen gebruikt op de smartphone, in vergelijking met op de desktop, dan is dit bijvoorbeeld geen goede optie. Daarnaast moet je de website een beetje aanpassen om responsive design te implementeren.

Dynamische website
Bij een dynamische website serveert de webserver andere content in eenzelfde URL, afhankelijk van van de device die de pagina opvraagt. Wanneer een mobiele gebruiker op de pagina komt, krijgt deze dus een mobiele versie van de pagina te zien, onder dezelfde URL. De voordelen van de dynamische website zijn bijna hetzelfde als bij resonsive design alleen levert dit je een goede gebruikerservaring aan omdat je andere content aanbiedt bij smartphone gebruikers. Echter zin de kosten hoog in onderhoud en de technische implementatie is complex.

Mobiele sites
Een mobiele site is een aparte website op een domein. Wanneer de mobiele gebruiker de site raadpleegd wordt deze doorverwezen. De voordelen van deze site is dat de implementatie eenvoudig is. Echter zijn de nadelen groter dan de voordelen want de kans op duplicate content neemt erg toe. De linkwaarde versplintert tussen de twee domeinen en je hebt hoge kosten in onderhoud.
Daarnaast zijn er nog algemene tips die ik jullie wil meegeven met het gebruik van mobile SEO. De snelheid binnen de mobile SEO is belangrijk. Het advies van Google is om de laadtijd van de website onder de seconde te houden. Analyseer dus je laadsnelheid en verbeter deze waar nodig is.
Maak gebruik van een Tool, die je websites op diverse devices weergeeft. De lengte van meta descriptions in een zoekresultaat op een smartphone verschilt ook van de lengte die we in desktopversies tegenkomen. Vaak is een niet afgeknipte meta description op smartphones tussen de 110 en 120 tekens inclusief spaties.

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/seo-succes-binnen-mobile
Bron: http://www.frankwatching.com/archive/tag/mobile-seo/

Plaats een reactie